اخبار, دسته‌بندی نشده

ژئوپارک طبس جهانی شد…

ژئوپارک طبس ثبت جهانی شد.

 

ژئو پارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، رأی مثبت شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد.

در آذرماه سال ۱۴۰۰ پرونده درخواست عضویت در شبکه‌ های ژئوپارک‌های جهانی یونسکو پس از چهار سال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و آموزش، ارسال شده بود.

 حکم تنفیذ ژئوپارک طبس پس از تایید هیات اجرایی یونسکو در بهار سال جاری صادر می‌شود.

این ژئو پارک  در شمال غربی استان خراسان جنوبی و در مسیر ارتباطی جنوب و غرب به شرق و شمال شرق ایران، در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب و هوای گرم و خشک قرار دارد.

♦️ این ژئوپارک سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را در بر می‌گیرد. تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

 

 

تعریف از دیدگاه یونسکو:
یونسکو تعریف روشن و جامعی برای ژئوپارک، که خود آن را ابداع کرده است دارد. (گستره‌ه­ایی با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که در برگیرنده چند پدیده زمین­‌شناختی کمیاب و برجسته است. که در آن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت می­شود.) این گستره باید از برنامه ­های مدیریت گسترش و بهره­ برداری و طرح­‌های حفاظتی برخوردار باشد. همچنین توان بالابردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری­‌های مردمی را دارا باشد.
تعریفی دیگر
افزون بر تعریف رسمی یونسکو، می­‌توان گفت: ژئوپارک، محدوده­ایی است که ویژگی اصلی آن وجود ژئوسایت­‌های پر اهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی­‌های فرهنگی جذاب و از همه مهم­‌تر، مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه‌های توسعه، حفاظت و پایداری است. برخلاف انواع مناطق حفاظت شده طبیعی، ژئوپارک­‌ها نه تنها ورود و حضور بازدیدکنندگان را محدود نمی‌­کنند، بلکه برای مردم طراحی شده‌اند. در ژئوپارک‌­ها گردشگران برای بازدید از ژئوسایت­‌ها و سایت­‌های طبیعی و فرهنگی حضور دارند و این حضور موجب رونق اقتصادی پایدار جوامع محلی خواهد شد. شرط مهم موفقیت یک ژئوپارک، وجود برنامه­‌ها و راهبردهای مناسب و دقیق در مدیریت ژئوپارک است؛ راهبردهایی برای حفاظت، بهره برداری صحیح، توانمند سازی جامعه محلی  و توسعه پایدار ژئوپارک.
اهداف ژئو پارک ها
ژئوپار­ک­‌ها اهداف گستره‌ه­ا را دنبال می­کنند: توسعه اقتصادی جامعه محلی از راه گسترش ژئوتوریسم، تبیین ارزش و اصالت زمین و طبیعت در اندیشه همگان، جلب مشارکت همگانی در حفاظت و نگهداری میراث زمین­‌شناختی و بالابردن دانش آگاهی مردم در مورد علوم زمین، از جمله موارد راهبردی در اندیشه برپاکنندگان شبکه ژئوپارک ها است.اولین حرکت­ها در رابطه با توجه و حفاظت از ژئوسایت‌­ها و میراث زمین­‌شناختی توسط سازمان­‌ها، گروه­‌ها و انجمن­‌هایی از قبیل ProGeo، IUGS، IGCP، UNESCO’s Division of Earth Sciences and the Council of Europe وMalvern Group صورت گرفت. اما شاید بتوان  دیدار و گفتگوی Nicolas Zorous یونانی و Guy Martini فرانسوی در خلال کنگره بین المللی زمین‌شناسی در چین (۱۹۹۷ میلادی) را نقطه عطف تشکیل شبکه ژئوپارک­‌های اروپایی و پس از آن شبکه ژئوپارک­‌های جهانی دانست. این دو امروزه نقش مهمی در موضوع ژئوپارک­‌ها در جهان بر عهده دارند.

شبکه ژئو پارک های جهانی یونسکو

شبکه ژئوپارک­‌های جهانی با پشتیبانی یونسکو، در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت و ۱۷ ژئوپارک از اروپا به همراه ۸ ژئوپارک از چین نخستین عضوهای آن بودند. ۱۷۷ ژئوپارک از ۴۶ کشور جهان تا سال ۲۰۲۲ در شبکه ژئوپارک­‌های جهانی یونسکو یا  (UNESCO Global Geoparks Network , GGN) عضویت دارند که قشم تنها ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه در این شبکه است. شبکه دیگری که پیش از این شبکه تشکیل شد، شبکه ژئوپارک‌های اروپایی یا (European Geoparks Network ,EGN) بود. شبکه جدیدی به نام شبکه ژئوپارک­‌های آسیا و اقیانوسیه یا (Asia Pacific Geoparks Network (APGN به عنوان دومین شبکه منطقه‌ای شکل گرفته است.

 

منبع :https://tabasgeopark.com/

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *