تجهیزات سفر

لباس مناسب طبیعت گردی

 لباس مناسب طبیعت گردی

یکی دیگر از تجهیزات مهم برای طبیعت گردی و سفر برای افراد حرفه ای لباس مناسب طبیعت گردی است. در اینجا از کلمه ی حرفه ای استفاده کرده ایم زیرا عده ای برای تفنن و سرگرمی به طبیعت گردی می پردازند، و عده ای به صورت حرفه ای و بعضی دیگر، سبک زندگی آنها سفر به صورت بگ پکری یا همان کوله گردی است. برای همین نیاز به لباس مناسب دارند، تا بتوانند مدت زمان طولانی به سفر بپردازند. در این مقاله قصد داریم ویژگی ها و انواع لباس های مناسب طبیعت گردی را برایتان شرح دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه به بررسی مسائل زیر می پردازیم.

 

  • چرا باید از لباس مخصوص طبیعت گردی استفاده کنیم؟
  • رابطه نوع و مدت زمان سفر با انتخاب لباس مناسب طبیعت گردی
  • انواع لباس طبیعتگردی
  • لباس های مخصوص فصل های مختلف سال

چرا باید از لباس طبیعتگردی استفاده کنیم؟

مطمئنا هر فعالیت و حرفه ای نیاز به لباس مخصوص خود دارد. به طور مثال یک کوهنورد نیاز به کفش مخصوص کوهنوردی دارد. یا یک شناگر نیاز به لباس مخصوص شنا دارد. طبیعت گردی هم از این قائده مستثنا نیست. مخصوصا” برای کسانیکه به صورت حرفه ای فعالیت می کنند. استفاده از لباس مخصوص طبیعت گردی ضرورت دارد. زیرا در سفرهای طولانی با توجه به ویژگی های خاص این نوع لباس ها سفری راحت تری خواهید داشت.

لباس های مخصوص طبیعت گردی به دلیل داشتن ویژگی های خاص معمولا” گران تر هستند. دلیل گران بودن آنها این است که در شرایط خاص جوی و همچنین در فصل های مختلف سال (گرما و سرما) از شما حفاظت می کنند، تا احساس امنیت و راحتی داشته باشید. شاید بتوانید در سفرهای یک روزه از لباس های روزمره خود استفاده کنید، ولی لباس های طبیعت گردی طوری طراحی و دوخته شده اند که با پوشیدن آنها در طول سفر احساس راحتی بیشتری دارید. پس حتما” در هنگام خرید لباس طبیعت گردی به نکات ذیل توجه کنید.

 

لباس طبیعتگردی

 

رابطه نوع و مدت زمان سفر با انتخاب لباس مناسب طبیعت گردی

هنگام سفر شما به عنوان یک طبیعتگرد حرفه ای باید با توجه به مدت زمان و نوع سفر خود لباس مناسب انتخاب کنید. بسته به مدت زمان سفر ( یک روزه یا چند روزه و بیشتر) شما نیاز دارید چند دست لباس با توجه به شرایط جوی با خود به همراه ببرید. این موضوع به ظاهر ساده میتواند به شما برای داشتن سفری خوب و راحت کمک کند.چند چیز در انتخاب لباس مناسب طبیعت گردی تاثر دارد.

  1. نوع سفر
  2. مقصد سفر
  3. مدت زمان سفر

نوع سفر:

یعنی همان سبک سفر که انواع مختلفی دارد مثل سفر یکروزه یا کمپینگ و یا کوله گردی یا حتی ماندن در اقامتگاه یا هتل

مقصد سفر: 

شما بسته به آب و هوای مقصد لباس مناسب خود را انتخاب میکنید. به طور مثال شما قصد دارید به مناطق سردسیر بروید پس باید از لباس های گرم و کاپشن های مخصوص طبیعتگردی استفاده کنید. یا زمانیکه به سمت کویر سفر میکنید از لباس های مخصوص که باعث میشود شما کمتر عرق کنید، کلاه آفتابی و شلوار تابستانی و خنک طبیعت گردی استفاده کنید.

مدت زمان سفر:

شما مطمئنا برای سفرهای چند روزه خود چند دست لباس مناسب و مختلف برای خودتان در نظر می گیرید تا بتوانید در مواقعی که لباستان کثیف یا خیس میشود از آنها استفاده کنید و یا حتی در هنگام تغییرات جوی هوا بتوانید از لباس گرم یا لباس خنک استفاده کنید. و آگاهی از نوع و جنس لباس طبیعت گردی در انتخاب آن برای سفرهای طولانی به شما کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

پس در ادامه می پردازیم به انواع لباس طبیعت گردی و جنس آنها

لباس های مورد استفاده در طبیعت گردی:

  • دستمال سر(اسکارف)
  • بلوز
  • شلوار
  • جوراب
  • بادگیر
  • کلاه
  • گتر
  • کاپشن 

 

دستمال سر یا (اسکارف):

اسکارف یا همان دستمال سر یکی از پوشش های مورد استفاده طبیعتگردان است.با وجود حجم کم ،کاربردهای فراوانی برای طبیعتگردان و کوهنوردان دارد.

این پوشش به ظاهر ساده و کوچک به عناوین مختلف بین طبیعتگردان مورد استفاده قرار میگیرد. مانند عرق گیر، پیشانی بند و کلاه، ماسک و دستمال گردن و خیلی موارد دیگر.

شما می توانید با استفاده از اسکارف از سر و صورت خود در مقابل گرما و سرما و گرد و غبار محافظت کنید. همچنین برای بسیاری از بانوان طبیعتگرد میتواند یک پوشش مناسب و راحت برای حفظ حجاب باشد. رنگ و جنس اسکارف ها متنوع و متناسب با فصول مختلف سال و نوع سفر متفاوت است.

 

 

                                                                                                 

  دستمال سر ( اسکارف)

 

 

 

مدل های استفاده از دستمال سر(اسکارف)

 

لباس(بلوز) طبیعتگردی

شما بسته به این که چه محیط و با چه آب و هوایی سفر می کنید ؛ نیازمند به همراه داشتن لباس مناسب طبیعت گردی می باشید . در برخی موارد باید یک الی دو دست لباس اضافه به همراه داشت چرا که در صورت خیس شدن، کثیف شدن و یا تغییر در وضعیت آب و هوا، لباس خود را تعویض کنید. داشتن لباس مناسب در سفر به شما حس و حالی خوب می بخشد و باعث می شود که از هر لحظه سفرتان لذت ببرید. بالعکس انتخاب نامناسب باعث می شود از سفرتان لذت کافی نبرید. بنابراین با اطلاع از مدت زمان و مکان سفرتان شما میتوانید چند دست لباس مناسب به همراه خود داشته باشید.

چرا لباس طبیعت گردی…؟

وقتی از طبیعت گردی سخن می گوییم یعنی سفر به طبیعت که میتواند سفر به دل جنگل یا کوه یا کویر و … باشد. که همگی طبیعتگردی محسوب می شوند. و هر کدام شرایط آب و هوایی اقلیمی خاص خود را دارند. و برای سفر به این مناطق لباس مناسب و مخصوص لازم است….

به طور مثال هنگام کوهنوردی و کوهپیمایی باید به صورت چند لایه لباس پوشید. لباس پوشیدن به صورت لایه لایه به بدن شما این امکان را می دهد که در هنگام عرق کردن مانع از سرما خوردگی شما شود. هم چنین استفاده از لایه های ابتدایی نرم تر در پوشش، باعث محفاظت از پوست شما می شود.

اگر در فصل تابستان به طبیعت می روید باید لباسی خنک و با قابلیت تنفس و خشک شدن سریع بپوشید. لباس های با قابلیت تنفس باعث می شوند تا بدنتان بوی عرق ندهد. و برای سفر در زمستان لباس های گرم که بتواند بدن شما را در برابر سرما محافظت کند لازم است، مانند کاپشن، کلاه پشمی و دستکش و….

 

 

شلوار طبیعت گردی:

انتخاب شلوار مناسب برای سفرهای طبیعت گردی نیز یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه نمود . شلوار از جنس پلی استر از جمله جنس هایی است که مورد توجه طبیعت گردان حرفه ای قرار گرفته است . شلوار پلی استر چروک نمی شود و در صورت خیس شدن خیلی زود و سریع حتی در هوای مرطوب، خشک می شود. استفاده از شلوارهایی که قابلیت تبدیل به شلوارک یا شلوار ساق کوتاه را دارند، نیز می تواند در هنگام بعضی از فعالیت ها مانند گذر از رودخانه مفید باشد. همچنین شلوار طبیعت گردی جیب های زیاد و کاربردی دارد تا شما بتوانید بسته به نیازتان وسایل ضروری را در آنها قرار دهید.

هنگام سفر به اقلیم های سرد و مخصوصا کوهنوردی بهتر است از شلوار دو لایه استفاده شود .لایه ی زیرین حتما از جنس پشمی چسبان انتخاب شود که بسیار گرم است و در گرم نگه داشتن بدن شما بسیار مفید خواهد بود. لایه ی بعدی نیز می تواند از جنس پلی استر و یا گرمکن انتخاب شود.

 

 

 

جوراب:

در هنگام سفرهای  طبیعت گردی حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. حتما ۲ جفت جوراب به همراه داشته باشید تا در صورت کثیف شدن و خیس شدن یک جفت ، جفت دیگر را استفاده کنید .
  2. از جورابی استفاده کنید که به سرعت در زیر نور آفتاب خشک شود .
  3. جوراب ساق بلند برای موارد پیاده روی و امثال آن توصیه می شود .
  4. جوراب باید از جنس پارچه ای مناسب پوست شما بوده و راحتی پای شما را فراهم کند .
  5. اگر در فصول سرد سال به طبیعت گردی می روید ؛ از دو لایه جوراب استفاده کنید .لایه ی اول نازک و لطیف بوده و لایه ی دوم ضخیم و از جنس پشمی باشد. 

 

کاپشن:

لازم به ذکر است که برخی از کاپشن ها به صورت دولایه  می باشند. دارای یک لایه ی رویی بارانی و یک لایه زیری از جنس پشم شیشه یا پشمی. هم برای محافظت شما از سرما و هم از باران. در زیر چند مدل کاپشن مورد استفاده در طبیعت گردی را معرفی می کنیم.

 

  •  گورتکس 
  •  پر
  •  پلار
  •  دو پوش

کاپشن گورتکس

 

گتر:

به طور خلاصه باید بگوییم که گتر یک وسیله کاربردی برای محافظت از پا در برابر ورود شن و یا برف به داخل کفش است. و به دو صورت زیپی و ساده طراحی شده است.

 این وسیله پاها و شلوار را در برابر رطوبت، خشک نگه می دارد. همچنین مانع گلی شدن شلوار شما می شود. در صورتی که قصد عبور از مناطق رودخانه ای یا حتی راه های پوشیده در علف های بلند و خیس را داشته باشید، داشتن گتر مفید است.

به عبارت دیگر می توان گفت گتر، یک پوشش محافظ است که قسمت بالایی کفش و قوزک پا و پایین ساق پای شما را می پوشاند. گتر های مدرن جهت مقاومت بالا بیشتر از پارچه های مصنوعی مانند نایلون و جدیدا گورتکس، همچنین با خاصیت سبک بودن ساخته می شوند. بیشتر گتر ها دارای یک برچسب پانچ شده در پشت لایه خارجی پارچه خود هستند تا تاییدی بر ضد آب بودن و داشتن قابلیت تنفس باشد.

نکته مهم در استفاده از گترها، حفاظت از پا در برابر نیش مار است.

 

 

نوشته شده توسط: کوله گردی 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *