تجهیزات سفر

کوله پشتی مناسب طبیعتگردی چه مشخصاتی دارد ؟

کوله پشتی مناسب طبیعتگردی

کوله پشتی یکی از مهمترین تجهیزات برای طبیعت گردی می باشد. هر فردی برای رفتن به طبیعت و یا کوهنوردی برای حمل تجهیزات خود نیاز به کوله پشتی مناسب دارد. در اینجا قصد داریم مشخصات کوله پشتی مناسب طبیعتگردی را بیان کنیم. همانطور که میدانید برای راحتی در حمل تجهیزات و مواد غذایی در طبیعت باید از کوله پشتی استفاده کرد.
باید بدانید کوله پشتی کوله پشتی ها انواع مختلف دارند. و باید در هنگام خرید آن به چند مورد دقت کنیم.

در خرید کوله پشتی مناسب باید به چه مواردی دقت کنیم؟

۱_ نوع فعالیت
۲_ حجم
۳_جنسیت فرد
۴_ جنس کوله

۱_نوع فعالیت:

مهمترین موضوع در انتخاب کوله پشتی مناسب، نوع فعالیتی است که انجام می دهیم. به عنوان مثال؛ شما نمی توانید از کوله پشتی مخصوص دوچرخه سواری برای سفرهای کمپینگ استفاده نمایید. مطمئنا” کوله پشتی های کوهنوردی و کمپینگ فضا و امکانات بیشتری برای استفاده دارد. بنابراین بسته به نوع فعالیت شما، باید کوله پشتی مناسب را انتخاب نمایید.

حال باید بگویم چه فعالیت های نیاز به استفاده از کوله پشتی دارند:

۱_ طبیعتگردی
۲_ کوهنوردی
۳_ غارنوردی
۴_ سنگ نوردی
۵_ دوچرخه سواری
۶_ پیمایش سبک

نکته مهم دیگر این است که همه این فعالیت ها ممکن است یک روزه یا چند روزه و به صورت کمپینگ باشند.
نوع فعالیتی که مد نظر ما در این مطلب است پیرامون طبیعتگردی و کمپینگ می باشد. ما قصد داریم مشخصات کوله پشتی مناسب طبیعتگردی  را در اینجا برای شما توضیح دهیم.کوله پشتی طبیعتگردی یا کوهنوردی غیر حرفه ای که در بازار به عنوان کوله کوه مرسوم است. اکثرا” در برنامه های طبیعتگردی از کوله شهری یا کوله مدرسه برای حمل وسایل و مواد غذایی استفاده می شود. این کوله های برای حمل تجهیزات و طی مسافت طولانی بسیار نامناسب هستن زیرا فشار زیادی را روی کمر و شانه ها وارد می کنند.
تفاوت مشخص میان کوله کوه با کوله شهری وجود تسمه رگلاژ شونده در کوله کوه می باشد. این تسمه کمک می کند که  بخش اعظمی از وزن کوله به جای شانه ها بر روی کمر قرار گیرد و از خستگی و فشار بیش از حد می کاهد.

 

تسمه رگلاژ شونده

یکی دیگر از تفاوت های میان کوله کوه و کوله شهری وجود اسکلت فلزی است. وجود این اسکلت فلزی سبک در بدنه موجب ایستایی و فرم ثابت کوله می شود. و کوله به صورت استاندارد بر پشت فرد قرار میگیرد.
همچنین کوله های کوهنوردی و طبیعتگردی باید در مقابل نفوذ آب مقاوم باشند. و معمولا” به همراه کاور های مخصوص ضد آب به فروش می رسند. بنده های دوشی کوله های برای کاهش فشار از اسفنج نرم پوشیده شده اند و اندازه آنها علاوه بر اینکه در قسمت پهلو قابل رگلاژ می باشد از روی شانه نیز قابل تنظیم است.

۲- حجم کوله (ظرفیت)

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب کوله، حجم کوله می باشد. بعد از مشخص شدن نوع فعالیت، باید این را  در نظر گرفت که مدت زمان برنامه و نوع برنامه سفر شما چیست؟
معمولا” در بازار حجم کوله را با واحد لیتر و برخی موارد با اینچ مکعب نشان میدهند. میزان حجم کوله، رابطه مستقیمی با نوع برنامه و مدت برنامه و تجهیزات همراه دارد.  معمولا” برای دبرنامه های کمپینگ و چند روزه از کوله های با ظرفیت بالاتر استفاده می کنند.
با توجه به اینکه  که میزان وسایل موردنیاز شما در طول سفر و برنامه طبیعت‌گردی، تابعی است از نیازهای شخصی و سلیقه فردی. لذا حتما با توجه به تجربه شخصی خود حجم کوله مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

برای برنامه های طبیعتگردی و کوهنوردی ممکن است چند روز در سفر باشید، پس مواد غذایی و لوازم کمپینگ زیادی باید با خود حمل کنید.

انواع ظرفیت‌های موجود:

  1. طبیعتگردی یک روزه، کوله‌پشتی با ظرفیت بین ۲۰ – ۳۵ لیتر
  2. طبیعتگردی ۱ الی ۳ شب: کوله‌پشتی با ظرفیت بین ۴۰ – ۵۰ لیتر
  3. طبیعتگردی ۳ الی ۵ شب: کوله‌پشتی با ظرفیت بین ۵۰ – ۷۰ لیتر
  4. طبیعتگردی ۵ شب به بالا: کوله‌پشتی با ظرفیت بین ۸۰ – ۱۱۰ لیتر

کوله ۳۰ لیتری

نکته:

(شاید فکر کنید هرچه کوله‌پشتی  بزرگتر باشد سنگین تر است. وزن کوله‌پشتی خیلی مهم است و ارتباط مستقیم با جنس کوله و امکانات آن دارد. تولیدکنندگان معتبر سعی می کنند در حالی که کیفیت و امکانات بیشتری برای کوله پشتی تعبیه می‌کنند، همزمان وزن آن را هم تا حد ممکن پایین بیاورند.)

 

۳_ جنسیت فرد

یکی از فاکتورهای مهم و اصلی در انتخاب کوله پشتی جنسیت شخص استفاده کنند است. که تولیدکنندگان معتبر این موضوع رو مدنظر قرار می دهند.
وجود تفاوت فیزیکی در اندام آقایان و بانوان در طراحی کوله پشتی نقش اساسی دارد. اندام خانم ها به طور کلی نسبت به اندام آقایان ریزتر و استخوان بندی کوچکتری دارد. شکل فیزیکی پایین تنه و استخوان بندی بانوان نیز با آقایان متفاوت است.

تفاوت کوله پشتی آقایان و بانوان:

در کوله پشتی های خانم ها به دلیل عرض شانه باریک و کوچکتر خانم ها دو بندهای کوله نزدیک بهم و با فاصله کمتری نسبت به هم قرار گرفته اند.
همینطور در قسمت بند کمری به دلیل شکل پایین تنه و استخوان بندی لگن بانوان این دو بندها با قوس بیشتری به سمت بالا طراحی شده اند تا کوله پشتی به صورت استاندارد بر روی بدن خانم ها بنشیند.
نکته: این نوع کوله پشتی ها نه تنها برای خانم ها بلکه برای اقایان که دارای اندام ریز و عرض شانه کوچکی هستند نیز مناسب میباشد.

۴_ جنس کوله

موادی که برای ساخت کوله‌پشتی به کار می‌روند متفاوت هستند. تولیدکنندگان سعی خود را برای انتخاب موادی می‌گذارند تا دوام و استحکام بیشتری به کوله‌پشتی بدهد. نکته ای که هنگام خرید به آن توجه کرد جنس بدنه کوله‌پشتی است. مثلا” نمی‌توان از کوله پشتی با جنس پارچه در زمستان و هوای بارانی استفاده کرد. در این موارد استفاده از گزینه های ضد آب انتخابی درست می‌باشد.

انواع موادی که برای ساخت کوله پشتی به کار می روند عبارتند از:

  1. پلی استر
  2. برزنت
  3. پارچه کتان
  4. نایلون
  5. نایلون سخت
  6. کوردورا
  7. پلی اتیلن
  8. پلی کربنات
  9. پلی اورتان
  10. میکروفیبر پلی استر
  11. پلی آمید

نوشته شده توسط : ستاره دارایی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *