جاذبه های گردشگری

چشمه های باداب سورت

چشمه های شگفت انگیز باداب سورت

یکی از جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز که در استان مازندران وجود دارد. چشمه های باداب سورت است. این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ پس از  قلّه دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین باداب سورت پس از پاموکاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.

چشمه های باداب سورت در نزدیکی روستای سورت ، حد فاصل رئستاهای اروست و مال خواست قراردارد. این جاذبه در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قراردارد.در اطراف چشمه پوشش گیاهی درخچه های زرشک وحشی و در ارتفاعات بالاتر جنگل های سوزنی برگ به چشم میخورد.

دلیل نام باداب سورت:

باداب یه بادو به زبان مازندرانی یعنی چشمه های که خواص درمانی دارند. و سورت روستایی که در نزدیکی این منطقه وجود دارد. در این منطقه دریاچه ای قرار دارد که سرچشمه اصلی آب های پایین دست است. و حفره ای وجود دارد که دارای چاه های به عمق ۱۰۰ متر است. که به این چاه ها در علم زمین شناسی چاه های آرتزین گفته می شود.

املاح موجود در آن نمک، گوگرد و مس است. برای تشکیل یک سانت ازاین حوضچه ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان می برد. به دلیل قرارگیری باداب سورت در ارتفاعات و وزش باد ملایم ، آب به حالت چین چین رسوب می کند. و چین های آب به مرور زمان تبدیل به این حوضچه های پلکانی می شود.

 

چشمه های رنگین کمانی باداب سورت:

چشمه های باداب سورت شامل سه چشمه با آب های کاملا” متفاوت از لحاظ رنگ،مزه و بو است. یکی از این چشمه ها دارای آبی بسیار شور ودارای دریاچه ای کوچک است که عمدتا” در تابستان برای آب درمانی و شنا استفاده می شود. در قسمتی از کف این دریاچه حفره ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد.

خواص درمانی:

رسوبات موجود در چشمه ها به همراه آب دریاچه جهت درمان دردهای ستون فقرات ،امراض پوستی،رماتیسم و سردردهای میگرنی مؤثر است. به دلیل شوری و املاح معدنی زیاد آب این دریاچه در زمستان به هیچ وجه یخ نمی زند. و همچنین هیچ جانوری در آن زیست نمی کند.

خواهرخوانده های باداب سورت:

هم مانند چشمه های شگفت انگیز باداب سورت در ایران باید به چشمه های پاموکاله در ترکیه، ایوان های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند،بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا،منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک وجود دارد.

پاموک کاله ترکیه

 

 

                                                                                 باداب سورت مازندران                                                                                                           

نحوه شکل گیری باداب سورت

سالیان زیادی طول می کشد که این حوضچه های زیبا تشکیل شود. جریان آب چشمه ها در پایین دست، صد ها طبقه و ده ها حوضچه رنگارنگ به رنگ های نارنجی و قرمز و زرد به وجود آورده است. وجود همین طبقات و حوضچه ها دلیل منحصر به فرد بودن چشمه های باداب سورت می باشد. حوضچه های پایین دست باداب سورت به دلیل ته نشین شدن املاح در حوضچه های بالادست زلال تر و شفاف هستند.املاح موجود در آب چشمه دلیل تغییر رنگ آب هستند. به طور مثال رسوب آهن باعث تغییر رنگ آب به رنگ قرمز ، رسوب مس به رنگ سبز و رسوب گوگرد به رنگ زرد و همچنین نمک نیز به رنگ سفید می باشد.

ثبت ملی و حریم حفاظتی باداب سورت:

گفته ها حاکی است که این چشمه ها توسط کوهنوردی کشف شد. این چشمه برای ساخت هتلی در آنجا در حال تخریب بودند که با کمک مردم از تخریب آن جلوگیری شد. و در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی پس از کوه دماوند به ثبت ملی می رسد. و در ۴ مرداد ۱۳۹۳ عرصه و حریم حفاظتی آن تعیین میشود. و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی برخورد مجرمانه قضایی دارد.

 

ارسالی توسط « ستاره دارایی »

 

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ چشمه های باداب سورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *