تجهیزات سفر

کفش مناسب طبیعتگردی چه ویژگی های دارد؟

کفش مناسب طبیعتگردی چه ویژگی های دارد؟

اولین و مهم‌ترین تجهیزات سفر که باید در سفرهای طبیعت‌گردی به آن توجه داشته باشید، کفش طبیعتگردی مناسب است. با توجه به تنوع گوناگونی که در این نوع کفش‌ها وجود دارد، بهتر است از قبل اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشید تا بتوانید کفش مناسبی را براساس نوع سفر خود انتخاب کنید.

کفش مناسب طبیعتگردی یکی از مهم ترین تجهیزات برای سفر و پیمایش های طولانی است. برای پیمایش های سنگین داشتن کفش مناسب الزامی  است. در صورت پوشیدن کفش های نامناسب خیلی زود پاهای شما خسته میشود.خستگی و یا عدم توان برای پیمایش مسیر، لذت سفر را کم می‌کند و حتی ممکن است خاطره‌ی ناخوشایندی از سفر برای‌ ما به‌جا بگذارد.

برای انتخاب کفش مناسب باید مواردی از جمله نوع فعالیت و نوع آب و هوای منطقه در نظر گرفته شود. در طبیعتگردی مسیرهای پیمایش متفاوت است. گاهی باید از مسیر سنگلاخی عبور کنید و گاهی از میان خاک و شن و علفزار… در هر صورت باید کفشی را انتخاب کنید که پاهای شما در آن راحت باشد.

راهنمای خرید کفش مناسب طبیعتگردی

شما باید ابتدا هدف خود را از طبیعتگردی و سفر مشخص کنید. به طور مثال اگر قصد دارید یک طبیعتگردی نیم روزه به کوه های کم ارتفاع اطراف شهرتان داشته باشید نیاز نیست از کفش های طبیعتگردی سنگین و گران استفاده نمایید. یا اگر قصد رفتن یه جنگل یا دریا را دارید مطمئنا نیاز به کفش های سبک تر و راحتتر دارید.

شما باید به دو نکته برای انتخاب کفش مناسب توجه کنید:

 هدف و نوع مسیر سفر شما:

همونطور که در بالا اشاره شد براساس نوع مسیر طبیعتگردی شما میتوانید از کفش های سبک و راحتتر برای عبور از رودخانه یا جنگل استفاده کنید و یا از کفش های سنگین تر و مقاوم تر برای مسیرهای سنگلاخی و سنگین و کوهنوردی.

راحتی کفش :

به قیمت و زیبایی و نوع برند کفش را برای انتخاب و خرید توجه نکنید .مهم ترین موضوع در انتخاب کفش راحتی پای شما است. زمانیکه کفش را انتخاب میکنید شاید در ابتدا زیبایی و یا نوع برند آن شما را جذب خود کند ولی در طولانی مدت این راحتی کفش است که اهمیت دارد.

برای اینکه متوجه شوید پاهایتان در کفش راحت است یا نه باید به سه نکته توجه کنید:

طول کفش: انگشتان پای شما باید در کفش به صورت آزادنه حرکت کند و نباید فشاری به انگشتان پای شما وارد شود. در سراشیبی ها پا به سمت جلو سر میخورد و اگر آنگشتان پای شما تحت فشار باشد بیشتر آسیب می بیند.

عرض کفش: دقت کرده اید که وقتی کفشی میخرید فروشنده از شما می پرسد آیا از دو طرف کفش پاهایتان تحت فشار است یا خیر!؟

وقتی شما کفشی را امتحان می کنید اگر از دو طرف پا فشار وارد شود، این کفش جا باز نمی کند. پس حتما” در انتخاب کفش دقت نماید، زیرا فشار از پهلو ها به عضله های پا فشار میاورد و باعث خستگی پاهای شما هنگام راه رفتن میشود.

حجم کفش: پاهای شما باید کاملا” داخل کفش قرار بگیرد. بزرگی بیش از اندازه یا کوچکی بیش از اندازه کفش باعث آسیب به پاهای شما میشود.

در این قسمت قصد داریم انواع کفش های طبیعتگردی را به شما معرفی کنیم ولی مهم ترین موضوع در انتخاب کفش همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم راحتی پای شما در کفش است.

انواع مختلف کفش متناسب با نوع فعالیت:

برای انتخاب یک کفش مناسب طبیعتگردی باید ابتدا فعالیت های مختلف را بشناسیم و متناسب با آن کفش تهیه کنیم. برای تولید کفش در همه جای دنیا استاندارد های وجود دارد که یکسان است.

۱_ صندل طبیعتگردی:

صندل طبیعت گردی نوعی صندل سبک و تابستانی است. این نوع صندل ها مقاوم و ضد آب هستند. و رویه آن ها با بنده های پهن می باشد که از پاها محافظت می کند. کفی صندل های طبیعتگردی برای فعالیت های سبک و ورزشی طراحی شده اند. و بخاطر خاصیت ضد آب بودن و مقاوم بودنش در هنگام عبور از رودخانه بسیار مناسب است.

                                          صندل طبیعتگردی

کفش هایکینگ (Hiking):

این کفش های مناسب برای مسیر های همواره پیاده روی در طبیعت هستند. به خاطر وجود زیره محکم و آج دار برای پیاده روی های معمولی بسیار سبک و راحت هستند. ولی اصلا مناسب مسیرهای طولانی یا کوهنوردی و استفاده در برف نیستند.

کفش هایکینگ

کفش‌های رانینگ (Running ، Walking)

برای پیاده روی و دویدن در مسیر های طولانی ولی هموار باید از کفش های  رانینگ استفاده کنید. این مدل کفش ها برای فعالیت های طبیعتگردی خیلی مناسب نیستند. ولی میتوان از این مدل کفش های برای سفرهای فرهنگی و شهرگردی استفاده کرد. در سفرهای طبیعتگردی یک روزه با فعالیت کم نیز در این کفش ها احساس راحتی خواهید کرد.

 

 

 

                                                                                                                                                کفش پیاده روی یا رانینگ

کفش ترکینگ (Trekking):

این مدل کفش ها برای مسیرهای سخت و ناهموار در طبیعت استفاده می شوند. کفش های ترکینگ انواع مختلفی دارن. این نوع کفش ها مقاومت بالاتری در برابر رطوبت دارند.جنس رویه آنها از چرم و الیاف منصوعی است. برای جلوگیری از پیچ خوردگی و محافظت از پا در مسیر های ناهموار  این مدل کفش ها کمی ساق دار طراحی می شوند. اما مناسب استفاده در برف و یخ نیستند.

چنانچه قصد دارید در مسیر های سخت و دشوار همانند کوهپایه ها و شیب های ملایم که سنگلاخی هستند پیمایش داشته باشید ،کفش ترکینگ گزینه مناسبی برای این مسیر ها می باشد.

کفش ترکینگ

کفش کوهنوردی:

این کفش ها ضد آب و برای شیب های سنگین و حتی در برف نیز مناسبند. به دلیل زیره محکم از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند. دورتادور کفش از لایه  ضدآب پوشانده شده است. و همچنین وجود این لایه ها در برابر ضربه های احتمالی از انگشتان پا محافظت می کند.

کفش کوهپیمایی :

این نوع کفش ها در مسیر های با شیب کم کوه استفاده می شود. در واقع کوهپیمایی یعنی پیمایش مسیر های سبک کوه با شیب ملایم و سختی کم است.

کفش های کوهپیمایی زیره محکم تری نسبت به کفش های ترکینگ دارند. و شما می توانید به راحتی در مسیرهای سنگلاخی از آنها استفاده کنید بدون اینکه آسیبی به کف پای شما وارد آید. این کفش ها در بازار به نام کفش کوه شناخته می شوند. ساق دار هستند و در انتهای بند ها سگگ قفل کننده بند وجود دارد. در شیب های تند و سرپایینی مسیر با فیکس کردن پای شما باعث جلوگیری از آسیب به پای شما می شوند.

به دلیل محکم بودن و در عین حال سبک بودن این کفش ها بهترین کفش های طبیعتگردی هستند. و به راحتی میتون از آنها در مسیر های طولانی استفاد کرد.

کفش کوهپیمایی

نوشته شده توسط : ستاره دارایی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *